Woensdag 17 - 1

17 januari 2018 - Ballarat, Australië

Stralend weer en 34 graden. Wij zijn vandaag naar Sovereign Hill geweest. Hier is een openlucht museum over de eerste 10 jaar nadat er in de Red Hill mijn goud werd gevonden. Ook wel de Goldrush genoemd. In deze mijn werd in 1858 een klomp goud van 69 kg gevonden!  Er zijn 60 historische gebouwen nagebouwd en alle ambachten uit die tijd worden getoond. Wij hebben de originele Red Hill mijn op 30 m diepte bezocht. Heel bijzonder om de werkruimte te zien zoals die ook in 1850 was. Wij zijn 45 minuten beneden geweest. Ook geweldig om te zien hoe de oude stoommachines nog volledig in werking zijn om iedere dag het water uit de mijn te halen. Deze worden op hout gestookt. Zie video. Zie ook internet: Sovereign Hill openluchtmuseum. In de hitte van 34 graden hebben we toch nog 5,5 uur rondgeslenterd. Daarna naar ons huisje om in de schaduw onder het genot van een wijntje en een biertje nog wat na te praten. Morgen naar de plaats Stabell voor 2 nachten. We slapen dan in een Victoriaans huis. Ziet er prachtig uit. Zie de foto bij dag 17 - 1. Deze plaats ligt niet zo ver van het te bezoeken Grampians National Park. Het wordt morgen afzien; 40 graden!